Bezoek Aan Het Groene Eilandje & De Technische School

Tijdens het bezoek aan Het Groene Eilandje hebben we met al de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar gewerkt aan het genereren van toffe ideeën. Dit om een leuk en nieuw concept te bedenken voor het My Machine project.

Klik op volgende link om onze film te bekijken:
My Machine Workshop

Klik op onderstaande link om het artikel te lezen van de Gazet van Antwerpen:
Kranten Artikel

De workshopsessie is als volgt verlopen:

Eerst mochten de leerlingen in groepjes brainstormen over volgende vragen:
– Waar ga ik graag naartoe?
– Wat vind ik leuk?
– Wat wil ik later worden/ graag doen?
– Wat vind ik niet leuk?

Waar ga ik graag naartoe?
Waar ga ik graag naartoe?
Wat vind ik niet leuk?
Wat vind ik niet leuk?
Wat wil ik worden/doen?
Wat wil ik worden/doen?
Wat vind ik leuk?
Wat vind ik leuk?
Brainstormen in groepjes
Brainstormen in groepjes

Vervolgens kregen ze allemaal een klad en A3 blad waar ze hun droom machine mochten op tekenen. Eerst in potlood en daarna inkleuren. Al de leerlingen schreven ten slotte hun naam op de achterkant van het blad (zodat die niet zichtbaar is bij de selectie ronde) en op de voorkant schreven ze de titel en een eventuele slogan.
Nadat iedereen klaar was met zijn/haar tekening warden alle droom machines per klas overlopen.
Hierdoor  wisten al de leerlingen  wat de droom machines van hun klasgenoten doen of maken. Dit was belangrijk voor de volgende fase: de selectie.

Machines overlopen
Machines overlopen

Bezoek School_1

Geconcentreerd Tekenen
Geconcentreerd Tekenen

De selectie bestond uit twee rondes. Eerst werd er per klas (5de & 6de leerjaar) een Top 3 gekozen. Hierdoor kregen we uiteindelijk een top 6. Vervolgens maakte we een top 3 met de hele groep door een anonieme stemming.
De uiteindelijke top 3 is hieronder te zien.

Sport Machine
Sport Machine
Vecht Machine
Vecht Machine
Blijmaak Machine
De Regenboog-spuuger

De selectie rondes gebeurde anoniem. Bij de laatste ronde mocht elk kind op 2 ideeën stemmen. De namen en stemmen zijn niet zichtbaar bij het kiezen aangezien deze aan de achterkant stonden.

Selectie Ronde
Selectie Ronde

Tenslotte werd de dag afgerond met een prototyping sessie waar de leerlingen in groepjes de top 3 maakten. Dit gebeurde uit recuperatie materialen zoals: karton, papier, conserve blikken, dozen, plastic flessen…..enz. Hieronder zie je de resultaten.
Bezoek School_49 Bezoek School_62

Sportmachine
Sportmachine
Blijmaak Machine
Blijmaak Machine
Vecht Machine
Vecht Machine

Bezoek School_69

Geef een reactie

